Kommentarer till omdöme av Tidningsbärarna
1.9/10
Tidningsbärarna
i
Malmö
för 14 år sedan
Omdöme generellt
Detta är ett ganska fritt jobb och kan delar av året vara ganska skönt. Det beror så klart på vilket distrikt man har, men man ska nog inte klaga alltför mycket på jobbet i sig själv. Det finns jobb som är betydligt värre.
Däremot har utvecklingen avstannat och knappat tagit ett kvarts steg framåt de senare 100 åren.
Företaget, i samförstånd med facket, visar inget som helst intresse för sina anställdas välmående.
Alltmer av ansvaret för att jobbet utfört korrekt har lastats över på tidningsbuden, men helt utan kompensation på lönen. De senaste kollektivavtalen har bjudit på så mycket flexibilitet att den utlovade löneökningen helt uteblivit eftersom företaget getts fria händer att ta tillbaka den på någon annan paragraf.
Företaget inkräktar otroligt mycket på tidningsbudens fritid. Drar tiden över så får budet ta smällen genom att jobba på fritid utan löfte om lön.
Emellanåt ställs bokstavliga krav på att vara tillgänglig, komma på möten eller fixa med arbetsuppgifter före resp efter arbetstid.
Skulle du få nog och vägra jobba på fritiden när det behövs så kan du räkna med trakasserier, förtal och åtgärder i strid mot gällande lag för att få dig att lyda.
Det är framförallt de chefer som ansvarar för din anställning och uppåt som är problemet. De lägre cheferna kan vara riktigt trevliga.
Ett plus är att många av arbetskamraterna, när man någon gång får tid att prata med dem en stund, är riktigt trevliga.
Jobbet blir så gott som aldrig annat än ett deltidsjobb som inte grundar till a-kassa utan att kombineras med annat jobb. Lönen är egentligen inte hög nog med tanke på vilket slitgöra det kan vara, vilken usel arbetsledning man har och vilken tid på dygnet det är. Dock kan vissa distrikt ge en grundplåt som är bättre än ingenting alls.
Företaget är okej när det gäller att skriva anställningsbevis, men när det gäller rutiner vid olyckor eller föräldraledighet så är kompetensen inte mycket att hurra för.
Alla utbildningar, möten om arbetsmiljö, sammankomster och även möten som gäller din anställning sker alltid på din fritid. Vissa är valfria och andra är antingen helt eller delvis nödvändiga.
Arbetsmiljön varierar, men bjuder på mycket frisk luft och mycket motion. Dålig stank kan förekomma i trapphus etc. Vissa människor som stryker förbi vill man inte ha i sin närhet, men kan vara svåra att undvika. Väder kan ställa till med elände.
Räkna inte med att kunna gå på en toalett och räkna inte med pannlampa.
Däremot har utvecklingen avstannat och knappat tagit ett kvarts steg framåt de senare 100 åren.
Företaget, i samförstånd med facket, visar inget som helst intresse för sina anställdas välmående.
Alltmer av ansvaret för att jobbet utfört korrekt har lastats över på tidningsbuden, men helt utan kompensation på lönen. De senaste kollektivavtalen har bjudit på så mycket flexibilitet att den utlovade löneökningen helt uteblivit eftersom företaget getts fria händer att ta tillbaka den på någon annan paragraf.
Företaget inkräktar otroligt mycket på tidningsbudens fritid. Drar tiden över så får budet ta smällen genom att jobba på fritid utan löfte om lön.
Emellanåt ställs bokstavliga krav på att vara tillgänglig, komma på möten eller fixa med arbetsuppgifter före resp efter arbetstid.
Skulle du få nog och vägra jobba på fritiden när det behövs så kan du räkna med trakasserier, förtal och åtgärder i strid mot gällande lag för att få dig att lyda.
Det är framförallt de chefer som ansvarar för din anställning och uppåt som är problemet. De lägre cheferna kan vara riktigt trevliga.
Ett plus är att många av arbetskamraterna, när man någon gång får tid att prata med dem en stund, är riktigt trevliga.
Jobbet blir så gott som aldrig annat än ett deltidsjobb som inte grundar till a-kassa utan att kombineras med annat jobb. Lönen är egentligen inte hög nog med tanke på vilket slitgöra det kan vara, vilken usel arbetsledning man har och vilken tid på dygnet det är. Dock kan vissa distrikt ge en grundplåt som är bättre än ingenting alls.
Företaget är okej när det gäller att skriva anställningsbevis, men när det gäller rutiner vid olyckor eller föräldraledighet så är kompetensen inte mycket att hurra för.
Alla utbildningar, möten om arbetsmiljö, sammankomster och även möten som gäller din anställning sker alltid på din fritid. Vissa är valfria och andra är antingen helt eller delvis nödvändiga.
Arbetsmiljön varierar, men bjuder på mycket frisk luft och mycket motion. Dålig stank kan förekomma i trapphus etc. Vissa människor som stryker förbi vill man inte ha i sin närhet, men kan vara svåra att undvika. Väder kan ställa till med elände.
Räkna inte med att kunna gå på en toalett och räkna inte med pannlampa.
Dåligt
Neutralt
Bra
Lön
Möjlighet till utveckling
Ledning
Möjlighet att påverka
Arbetsmiljö
Medarbetare/stämning
Rekommenderas?
Kommentarer av besökare
Inga kommentarer ännu.
Månadens högsta betyg
Novasis
9.3
Recipharm
5.1
Villa utsikten
3.8
Consid AB
2.1
Sympati AB
1.9
Visa alla högsta betyg
Månadens lägsta betyg
Sjöbruket AB
0.2
Cykelkraft Malmö
0.7
Brothers
1.3
Sjöfartsverket
1.4
Capio
1.4
Sympati AB
1.9
Consid AB
2.1
Visa alla lägsta betyg
Du måste vara inloggad för att kommentera.